Jaki samochód elektryczny wybrać? Czym kierować się przy jego wyborze? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytania, ponieważ różne są potrzeby użytkowników. Mimo to w dalszej części artykułu postaram się nieco przybliżyć ofertę dostępnych na polskim rynku pojazdów, by nieco pomóc w podjęciu tej – jakże ważnej – decyzji. Wszak samochód elektryczny kupuje się na dłuższy okres czasu, a biorąc pod uwagę fakt, że nowe, salonowe auta najwięcej tracą na wartości, warto taki zakup dobrze przemyśleć przed podjęciem ostatecznej decyzji. Do wyboru mamy sporo samochodów używanych, jak również nowych, z gwarancją producenta. W tym artykule skupię się na wybranych autach dostępnych u autoryzowanych dealerów. Mobilna stacja ładowania rozwiązuje problemy z ładowaniem samochodów.

Jaki samochód elektryczny do jazdy miejskiej?

Ten segment pojazdów elektrycznych jest obecnie najbogatszy pod kątem oferty. Wśród nich znajdziemy samochody od największych europejskich producentów, którzy mają w Polsce ugruntowaną już pozycję w segmencie aut z silnikami spalinowymi. Zatem jaki samochód elektryczny wybrać?

Skoda Citigo-e iV jest niewątpliwie najtańszym samochodem elektrycznym dostępnym na polskim rynku, dlatego też musiała znaleźć się w tym zestawieniu. Możliwość zakupu już za 82050 złotych (nie uwzględniając rządowej dopłaty do samochodu elektrycznego). Użytkownicy tego pojazdu wskazują, że prócz świetnej ceny, ten model Skody charakteryzuje się płynnością jazdy i precyzją prowadzenia. Zwrócono też uwagę na dość dużą przestrzeń w kabinie, choć sam pojazd nie należy do największych. Zasilana akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 36,8 kWh wyposażona została w silnik o mocy 83 KM. Jej zasięg obliczony został na 265 km, co w cyklu miejskim wydaje się być całkowicie wystarczające.

Peugeot e-208 to kolejny godny polecenia samochód elektryczny. Bliźniaczo podobny do auta marki Opel Corsa-e, zdobywa nieco większą popularność od swojego niemieckiego brata. Właściciele i użytkownicy wskazują jego nieco większy zasięg (340 km, przy nieco ponad 330 km w Oplu) oraz znacznie lepszą konfigurację i jakość wnętrza. Peugeot zyskał sobie ponadto miano lidera w głosowaniu na najlepszy samochód elektryczny brytyjskiego tygodnika autocar. Nie mogło go zatem zabraknąć i w naszym zestawieniu. Natomiast w ankiecie przygotowanej przez polski Auto Świat nie pojawił się w ogóle. Tu na dziewiątej pozycji znalazła się za to elektryczna Corsa, która posiada analogiczne wymiary jak jej benzynowa wersja.

I tak w Peugeocie e-208 znajduje się 136 konny silnik zasilany przez akumulator o pojemności 50 kW z gwarancją producenta na 8 lat lub 160.000 km przebiegu z 70% pojemnością. Opel Corsa-e dysponuje takimi samymi parametrami. Oba samochody dostępne są w podobnej cenie, rzędu 123-125 tyś złotych.

Miejskie elektryki, gotowe na dłuższą trasę

Renault Zoe to kolejny samochód elektryczny od francuskiego producenta. Dostępny w cenie od 135.900 złotych wyposażony został w silnik o mocy 108 KM i 135 KM. Jego zasięg obliczony jest na 395 km, co gwarantuje akumulator o pojemności 52 kWh. Brakło tu, niestety, gniazda szybkiego ładowania prądem stałym (dostępne jako opcja). Auto nadrabia to jednak nowoczesnymi systemami, które montowane są w jego obszernym wnętrzu:
  • system ułatwiający parkowanie;
  • system kontroli martwego pola;
  • układ rozpoznawania znaków drogowych;
  • system kontroli pasa ruchu;
  • adaptacyjne światła drogowe;
  • automatyczne wspomaganie hamowania.

BMW i3 to samochód elektryczny, który już w roku premiery w 2013 roku robił niesamowite wrażenie. Futurystyczny pojazd zachwyca do dziś zarówno wyglądem, jak i znaną z innych modeli „radością z jazdy”, którą generuje silnik o mocy 184 KM. Zasięg tego pojazdu to maksymalnie 359 km, przy codziennej jeździe w cyklu miejskim producent jednak wymienia wartość 260 km. Użytkownicy wskazują przede wszystkim na wygodę. Brak słupka B pozwala na wygodny dostęp do tylnej kanapy. Dużo osób wskazało także na komfort użytkowania i funkcjonalność wnętrza. Do produkcji i3 wykorzystuje się 25% materiałów pochodzących z recyklingu. Cena samochodu nie jest wygórowana, podstawowa opcja kosztuje od 168.900 złotych.