Ile przejedzie samochód elektryczny? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Jest tu bowiem kilka czynników, które mają duży wpływ na dystans, który pokona tego typu auto. Z całą jednak pewnością powiedzieć możemy, że zasięgi te zwiększają się z roku na rok, ponieważ jest to jedna z najważniejszych cech elektryka, na którą nacisk kładą producenci. Dokładają oni wszelkich starań do wdrażania nowych technologii zarówno w produkcji i użytkowaniu akumulatorów, jak również w zużycie prądu przez sam pojazd. Mobilna stacja ładowania rozwiązuje problemy z ładowaniem samochodu.
Jaki jest zasięg aut elektrycznych?
Nim zaczniemy wskazywać konkretne wielkości, warto wymienić kilka czynników, które mają wpływ na dystans, jaki pokonać mogą elektryki. Wśród nich znajdują się:
- pojemność i stopień zużycia akumulatorów
- rodzaj trasy – miasto bądź trasa;
- styl jazdy;
- masa pojazdu;
- rekuperacja energii przy hamowaniu;
- użycie podczas jazdy odbiorników prądu typu radio, nawigacja, klimatyzacja czy ogrzewanie.
Pojemność akumulatorów – najważniejszy czynnik zasięgu samochodów elektrycznych
Z uwagi na fakt, że opisujemy tutaj samochody elektryczne, ten czynnik jest zdecydowanie najważniejszy. Choć jest w ścisły sposób powiązany z masą pojazdu oraz jego gabarytami, rzeczą wiadomą jest, że pojemność akumulatorów w samochodzie elektrycznym definiuje jego możliwości w zakresie pokonywanego dystansu. Sprawa jest oczywista – im większa pojemność, tym większe możliwości.
Rodzaj trasy – w którym przypadku akumulator wytrzyma dłużej?
W przeciwieństwie do samochodów z tradycyjnym napędem spalinowym, zasięg pojazdu elektrycznego znacznie zwiększy się w terenach miejskich, zabudowanych. Dlaczego? Przede wszystkim podczas postoju samochód nie zużywa energii. Prawdą jest, że nie pokonuje też w takich chwilach żadnych odległości, jednak jazda z mniejszą prędkością oraz częste hamowanie sprawia, że akumulator w trakcie jazdy miejskiej jest znacznie mniej obciążony i częściej doładowywany dzięki odzyskowi energii w trakcie zwalniania. Posiadamy w ofercie, też stacje naścienne wallbox do ładowania samochodów elektrycznych.
Styl jazdy – z ciężka nogą nie licz na maximum zasięgu
Tu sytuacja jest jasna. Jeśli gwałtownie przyspieszamy, wykorzystujemy maksymalna moc silnika i jeździmy chaotycznie, nie ma co liczyć na oszczędność prądu w akumulatorach naszego elektryka. Analogicznie jest z silnikami spalinowymi. Gdy właściciel charakteryzuje się „ciężką nogą” spalanie może znacznie wykroczyć poza normę podawaną przez producenta samochodu.
Masa pojazdu – przeładowanie auta nie służy oszczędnościom
Fizyki się nie oszuka. Im cięższy pojazd, tym więcej potrzeba energii by ruszyć go z miejsca i utrzymać jego prędkość. Nie warto zatem przeładowywać pojazdów elektrycznych, zwłaszcza tych mniejszych, gdzie pojemność akumulatora jest dobierana do ich niewielkiej wagi. W sposób oczywisty zmniejszamy wtedy zasięg takiego samochodu, jak również skracamy czas eksploatacji akumulatorów.
Rekuperacja energii w samochodzie elektrycznym – co to takiego?
To nic innego jak odzysk energii w trakcie hamowania. O ile do rozpędzenia elektryka zużywana jest energia zasilająca silnik, o tyle podczas hamowania ten zamienia się w wysokowydajny alternator, który podczas zwalniania i hamowania produkuje energię elektryczną. Wydajność jest różna u każdego producenta, jednak w jeździe miejskiej daje to kilka, do kilkunastu kilometrów zasięgu pojazdu więcej niż przewidują normy.
Odbiorniki prądu – czy klimatyzacja, ogrzewanie i nawigacja skrócą zasięg auta?
Odpowiedź jest oczywista. Tak. O ile w samochodach z silnikami spalinowymi alternator produkujący prąd zasilany jest przez sam motor, o tyle w samochodach elektrycznych wszystko działa na prąd z akumulatora. Cicha muzyka umilająca nam podróż nie skróci nam drastycznie zasięgu pojazdu, ale już głośna i dudniąca – owszem. Analogicznie jest z ogrzewaniem i klimatyzacją, które do prawidłowego działania potrzebują mnóstwo energii. Im cieplej zimą, bądź chłodniej latem chcemy mieć, tym większe będzie zużycie prądu. A to skróci nam potencjalny zasięg pojazdu.
Przykładowe zasięgi popularnych samochodów elektrycznych – wg producenta
Ile przejedzie samochód elektryczny? Poniżej tabela, w której wymieniliśmy kilka popularnych w Polsce samochodów elektrycznych z ich zasięgami podanymi przez producentów.
MARKA POJAZDU | ZASIĘG wg danych producenta | |
1. | Mazda MX 30 | 200 km |
2. | BMW i3 | 235 km |
3. | Skoda Citigo e-iV | 260 km |
4. | VW eUp! | 260 km |
5. | Nissan Leaf | 270 km |
6. | Lexus UX 300e | 300 km |
7. | VW e-Golf | 300 km |
8. | Opel Corsa-e | 330 km |
9. | Audi e-Tron 50 quattro | 336 km |
10. | Renault ZOE R-135 | 386 km |
11. | Porsche Taycan 45 | 407 km |
12. | Tesla Model 3 Standard | 409 km |
13. | Jaguar I-Pace | 470 km |
14. | VW ID.3 ProS | 550 km |
15. | Tesla Model X Long Range | 610 km |