Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

To pytanie przemyka przez myśl każdemu, kto myśli o zakupie auta elektrycznego. Nie sposób ukryć, że szybkie ładowanie to czynnik zachęcający do nabycia tego typu pojazdu. Prześledźmy zatem ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego i od czego czas ten zależy.

Pojemność baterii w samochodzie elektrycznym

Pierwszym czynnikiem, wpływającym na czas ładowania samochodu elektrycznego, jest pojemność baterii samochodu. Auta elektryczne cechują się pojemnymi bateriami, które z reguły liczą od 28 do 100 kwh. Z kolei baterie w samochodach hybrydowych typu plug-in mają wielkość rzędu 7-13 kwh. Producenci nowoczesnych aut elektrycznych zapowiadają zwiększenie pojemności ich baterii nawet do 200 kwh. Wszystko po to, aby podróżowanie na dalsze odległości nie powodowało dyskomfortu związanego z koniecznością ładowania baterii po drodze. Wszystko ma jednak swoje dobre i złe strony. Trzeba bowiem liczyć się z tym, że większa bateria to dłuższy czas ładowania do pełna. W naszej ofercie jest domowa stacja ładowania samochodu.

Moc ładowarki i przetwornika

Przedstawiona wyżej zależność nie oznacza jednak, że powinniśmy unikać kupowania samochodu z pojemną baterią. Na to, ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego, wpływ ma również moc ładowarki oraz moc przetwornika AC/DC w samochodzie. Ogólna zasada mówi, że im większa pojemność baterii samochodu elektrycznego, tym zaleca się wybranie ładowarki o większej wartości kw. Ładowarka rzędu 11-22 kw przydatna będzie w przypadku osób, które robią dużą liczbę kilometrów w ciągu dnia. Z kolei posiadacze hybryd typu plug-in mogą postawić na słabsze urządzenia, oferujące 3,6 kw. Z kolei osoby, którym zależy na tym, aby ładowarka umożliwiała załadowanie nawet 50-60% pojemności baterii w godzinę, powinny skłonić się ku mobilnej stacji ładowania 7,3 kw.

Czas ładowania samochodu elektrycznego

Czas ładowania auta elektrycznego najlepiej przedstawić na kilku przykładach. Zobaczmy jak kształtuje się on w zależnościach pomiędzy pojemnością baterii a mocą ładowarki, w przedziale ładowania od 10 do 80%:

    • pojemność baterii 8 kwh – ładowarka 3.6 kw poradzi sobie z naładowaniem w 1,5 h, a ładowarka 22 kw w 0,5 h;
    • pojemność baterii 13 kwh - ładowarka 3.6 kw poradzi sobie z naładowaniem w 2,5 h, a ładowarka 22 kw w 0,5 h;
    • pojemność baterii 30 kwh - ładowarka 3.6 kw poradzi sobie z naładowaniem w 6 h, a ładowarka 22 kw w 1 h;
    • pojemność baterii 40 kwh - ładowarka 3.6 kw poradzi sobie z naładowaniem w 8 h, a ładowarka 22 kw w 1,5 h;
    • pojemność baterii 60 kwh - ładowarka 3.6 kw poradzi sobie z naładowaniem w 12 h, a ładowarka 22 kw w 2 h;
    • pojemność baterii 75 kwh - ładowarka 3.6 kw poradzi sobie z naładowaniem w 15 h, a ładowarka 22 kw w 3,5 h;
    • pojemność baterii 95 kwh - ładowarka 3.6 kw poradzi sobie z naładowaniem w 19 h, a ładowarka 22 kw w 3 h.

 

Nie zapominajmy, że na czas ładowania samochodu elektrycznego duży wpływ mają także warunki otoczenia. Umieszczenie ładowarki w garażu lub w innym miejscu, gdzie panuje niska temperatura wiąże się ze stratami energii podczas ładowania, a tym samym – z wydłużeniem czasu ładowania.