Ile przejedzie samochód elektryczny? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Jest tu bowiem kilka czynników, które mają duży wpływ na dystans, który pokona tego typu auto. Z całą jednak pewnością powiedzieć możemy, że zasięgi te zwiększają się z roku na rok, ponieważ jest to jedna z najważniejszych cech elektryka, na którą nacisk kładą producenci. Dokładają oni wszelkich starań do wdrażania nowych technologii zarówno w produkcji i użytkowaniu akumulatorów, jak również w zużycie prądu przez sam pojazd. Mobilna stacja ładowania rozwiązuje problemy z ładowaniem samochodu.

Jaki jest zasięg aut elektrycznych?

Nim zaczniemy wskazywać konkretne wielkości, warto wymienić kilka czynników, które mają wpływ na dystans, jaki pokonać mogą elektryki. Wśród nich znajdują się:

  • pojemność i stopień zużycia akumulatorów
  • rodzaj trasy – miasto bądź trasa;
  • styl jazdy;
  • masa pojazdu;
  • rekuperacja energii przy hamowaniu;
  • użycie podczas jazdy odbiorników prądu typu radio, nawigacja, klimatyzacja czy ogrzewanie.

Pojemność akumulatorów – najważniejszy czynnik zasięgu samochodów elektrycznych

Z uwagi na fakt, że opisujemy tutaj samochody elektryczne, ten czynnik jest zdecydowanie najważniejszy. Choć jest w ścisły sposób powiązany z masą pojazdu oraz jego gabarytami, rzeczą wiadomą jest, że pojemność akumulatorów w samochodzie elektrycznym definiuje jego możliwości w zakresie pokonywanego dystansu. Sprawa jest oczywista – im większa pojemność, tym większe możliwości.

Rodzaj trasy – w którym przypadku akumulator wytrzyma dłużej?

W przeciwieństwie do samochodów z tradycyjnym napędem spalinowym, zasięg pojazdu elektrycznego znacznie zwiększy się w terenach miejskich, zabudowanych. Dlaczego? Przede wszystkim podczas postoju samochód nie zużywa energii. Prawdą jest, że nie pokonuje też w takich chwilach żadnych odległości, jednak jazda z mniejszą prędkością oraz częste hamowanie sprawia, że akumulator w trakcie jazdy miejskiej jest znacznie mniej obciążony i częściej doładowywany dzięki odzyskowi energii w trakcie zwalniania. Posiadamy w ofercie, też stacje naścienne wallbox do ładowania samochodów elektrycznych.

Styl jazdy – z ciężka nogą nie licz na maximum zasięgu

Tu sytuacja jest jasna. Jeśli gwałtownie przyspieszamy, wykorzystujemy maksymalna moc silnika i jeździmy chaotycznie, nie ma co liczyć na oszczędność prądu w akumulatorach naszego elektryka. Analogicznie jest z silnikami spalinowymi. Gdy właściciel charakteryzuje się „ciężką nogą” spalanie może znacznie wykroczyć poza normę podawaną przez producenta samochodu.

Masa pojazdu – przeładowanie auta nie służy oszczędnościom

Fizyki się nie oszuka. Im cięższy pojazd, tym więcej potrzeba energii by ruszyć go z miejsca i utrzymać jego prędkość. Nie warto zatem przeładowywać pojazdów elektrycznych, zwłaszcza tych mniejszych, gdzie pojemność akumulatora jest dobierana do ich niewielkiej wagi. W sposób oczywisty zmniejszamy wtedy zasięg takiego samochodu, jak również skracamy czas eksploatacji akumulatorów.

Rekuperacja energii w samochodzie elektrycznym – co to takiego?

To nic innego jak odzysk energii w trakcie hamowania. O ile do rozpędzenia elektryka zużywana jest energia zasilająca silnik, o tyle podczas hamowania ten zamienia się w wysokowydajny alternator, który podczas zwalniania i hamowania produkuje energię elektryczną. Wydajność jest różna u każdego producenta, jednak w jeździe miejskiej daje to kilka, do kilkunastu kilometrów zasięgu pojazdu więcej niż przewidują normy.

Odbiorniki prądu – czy klimatyzacja, ogrzewanie i nawigacja skrócą zasięg auta?

Odpowiedź jest oczywista. Tak. O ile w samochodach z silnikami spalinowymi alternator produkujący prąd zasilany jest przez sam motor, o tyle w samochodach elektrycznych wszystko działa na prąd z akumulatora. Cicha muzyka umilająca nam podróż nie skróci nam drastycznie zasięgu pojazdu, ale już głośna i dudniąca – owszem. Analogicznie jest z ogrzewaniem i klimatyzacją, które do prawidłowego działania potrzebują mnóstwo energii. Im cieplej zimą, bądź chłodniej latem chcemy mieć, tym większe będzie zużycie prądu. A to skróci nam potencjalny zasięg pojazdu.

Przykładowe zasięgi popularnych samochodów elektrycznych – wg producenta

Ile przejedzie samochód elektryczny? Poniżej tabela, w której wymieniliśmy kilka popularnych w Polsce samochodów elektrycznych z ich zasięgami podanymi przez producentów.

 

MARKA POJAZDU

ZASIĘG wg danych producenta

1.

Mazda MX 30

200 km

2.

BMW i3

235 km

3.

Skoda Citigo e-iV

260 km

4.

VW eUp!

260 km

5.

Nissan Leaf

270 km

6.

Lexus UX 300e

300 km

7.

VW e-Golf

300 km

8.

Opel Corsa-e

330 km

9.

Audi e-Tron 50 quattro

336 km

10.

Renault ZOE R-135

386 km

11.

Porsche Taycan 45

407 km

12.

Tesla Model 3 Standard

409 km

13.

Jaguar I-Pace

470 km

14.

VW ID.3 ProS

550 km

15.

Tesla Model X Long Range

610 km