Podobnie jak liczba samochodów elektrycznych tak liczba stacji ładowania dla tych pojazdów sukcesywnie wzrasta. Dla posiadacza samochodu elektrycznego ważne jest zarówno gdzie naładuje auto, jak to, w jaki sposób będzie musiał to zrobić. Ładowarki różnią się od siebie nie tylko rodzajem wtyczki, ale również mocą i przeznaczeniem.
Jeszcze jakiś czas temu stacje ładowania samochodów elektrycznych nie były tak ogólnie dostępne jak w tej chwili. Szacuje się, że na chwilę obecna korzystamy z około 646 stacji ładowania jest to 1148 punktów. To w jakim czasie naładujemy nasze auto ma wpływ moc stacji, moc ładowarki, a także to czy ładowanie jest przy użyciu prądu stałego czy zmiennego.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych – podział ze względu na moc
Stacje ładowania samochodów elektrycznych możemy podzielić między innymi ze względu na ich moc. Możemy je podzielić na te o mocy:
- 2kW – podłączone do gniazda 230V – dostarczane są fabrycznie i są najsilniejszymi, ale też najbardziej uniwersalnymi stacjami. Czas ładowania zależy od pojemności baterii, może zająć nawet ponad 20 godzin.
Stacje ładowania zasilane:
- 1 fazą o mocy 3,6kW lub 7,4kW
- 3 fazami o mocy 11kW lub 22kW (prąd zmienny)
Czas ładowania samochodu na obu stacjach wynosi od 2 do ponad 6 godzin. Ładowarki o wyższej mocy znajdują zastosowanie nie tylko w domach, ale również pod biurowcami, sklepami , czy stacjami benzynowymi w tak zwanej przestrzeni publicznej.
- 50kW i więcej (prąd stały) – to stacje, które zaliczają się do bardzo szybkich. Naładowanie samochodu to poziomu 80% pojemności baterii zajmuje około 45 minut. Trzeba pamiętać, iż nie nadają się do użytku domowego. Mogą być montowane tylko w miejscach z odpowiednim przyłączem energetycznym ze względu na duży pobór mocy.
Dowiedz się więcej o samochodach elektrycznych przed przystąpieniem do wyboru stacji ładowania auta.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych – podział ze względu na przeznaczenie
Podział stacji ładowania na przeznaczenie nie zaskoczy nikogo, to stacja:
- Do użytku publicznego – charakteryzują się znacznie większą mocą i krótszym czasem ładowania. Możemy je najczęściej spotkać na stacjach benzynowych przy autostradach, przy wielopoziomowych sklepach czy na parkingach. Stacje te idą za potrzebą klienta, któremu zależy na czasie. Są to zazwyczaj stojące stacje ładowania z większą ilością gniazdek.
- Do użytku domowego – jest najwolniejszą stacją ładowania. W warunkach domowych mamy możliwość podłączenia auta nawet na całą noc. Wykorzystuje się tu stacje ładowania wiszące – Wallbox, które jest wyposażone w jedno gniazdo.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych – podział ze względu na typ wtyczki
W tym podziale wtyczki dostępne są w różnych standardach, zarówno w przypadku ładowania AC (prąd zmienny) jak i DC (prąd stały). Wśród najbardziej popularnych wtyczek jeśli chodzi o ładowanie AC znajdują się wtyczki:
- TYPE 1 – najczęściej używana w przypadku stacji ładowania o mocy do 7,4kW. ( auta Koreańskie, Japońskie)
- TYPE 2 – wykorzystywane do instalacji 1 i 3 fazowych pozwala na ładowanie pojazdu z macą 3,6kW – jednofazowe (standardowe), 11kW- trójfazowe (szybkie), 22kW do 43kW – trójfazowe ładowanie bardzo szybkie. (auta Europejskie, Tesla).
Wśród najbardziej popularnych wtyczek jeśli chodzi o ładowanie DC znajdują się wtyczki:
- CHAdeMO – za pomocą tej wtyczki samochód elektryczny możemy naładować ekspresowo (43 – 50kW) Wtyczka ta najczęściej stosowana jest w autach koreańskich i japońskich.
- CCS – pozwala na naładowanie auta zarówno przy użyciu prądu zmiennego jak i stałego. Moc wtyczki o tym standardzie to 50kW.
- Tesla Supercharger – wtyczki dedykowane samochodom marki Tesla. Posiadają złącze o mocy 50-120kW.
Gdy zastanawiamy się nad kupnem odpowiedniej stacji do ładowania auta, warto wziąć pod uwagę kilka aspektów, które będą miały kluczowe znaczenie przy wyborze tej najlepszej.