Między rokiem 1832 a 39 powstaje pierwszy powóz elektryczny i od tego czasu zmienia się bardzo wiele. Na rynku pojawiają się coraz to nowe modele samochodów elektrycznych i hybrydowych. Ekologia wkracza wielkim kokiem do miast, pod postacią między innymi nowych aut elektrycznych. Czy każdy z nas potrafi rozszyfrować skróty, jakie stosowane są w autach i jaka jest między nimi różnica?
Samochody z napędem elektrycznym stają się coraz bardziej pożądanym dobrem, więc rozglądając się za nowym samochodem, warto pomyśleć o zakupie właśnie takiego auta. Może okazać się, że będzie znacznie bardziej dopasowane do naszych potrzeb, niż zwykłe auto z silnikiem spalinowym, poza tym to duży krok w obronie naszej planety. Zobaczmy jakie typy aut ekologicznych znajdziemy na rynku.
Więcej informacji znajdziesz jako uzupełnienie w artykule o samochodzie elektrycznym.
BEV (Battery Electric Vehicle)
Jest to samochód w pełni elektryczny. Silnik tego auta jest napędzany energią elektryczną zmagazynowaną w baterii, która jest ładowana z zewnętrznego źródła. Samochód ten nie zanieczyszcza powietrza, doskonale nadaje się do jazdy po mieście i do niezbyt dalekich podróży poza miasto. Zasięg samochodu elektrycznego zależy od pojemności akumulatorów litowo-jonowych. Do napędu auta te potrzebują prądu stałego DC.
HYBRYDA lub HEV (hybrid electric vehicle)
To auta hybrydowe, które wyposażone są w tradycyjny silnik spalinowy oraz silni elektryczny zasilany z niewielkiej baterii, bez możliwości podładowania jej ze źródeł zewnętrznych. Pojazdy te korzystają z energii, którą wytwarzają podczas hamowania (rekuperacja). W samochodach tego typu, nie ma możliwości przełączenia wyłącznie na silnik elektryczny. Silnik ten oferuje bardzo krótki zasięg i jest najczęściej wykorzystywany podczas startu auta. Pomaga w dynamicznym ruszaniu, gdyż dysponuje maksymalną mocą już od najniższych obrotów. Na miejskich ulicach sprawdza się bardzo dobrze, wytwarza znacznie niższą emisję spalin niż standardowa jednostka.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Samochód taki działa podobnie jak auto hybrydowe z tą różnicą, że PHEV możemy podłączyć do źródła zewnętrznego, celem naładowania akumulatora. Jest to samochód po części elektryczny i konwencjonalny. To auto bardzo funkcjonalne przez możliwości technologiczne jakie oferuje. Można nim podróżować wykorzystując silnik spalinowy, można przełączyć się na napęd elektryczny lub na tryb hybrydowy. Naładowanie akumulatora w typie Plug- in to maksymalnie 2do 3 godzin. Są bardzo ekonomiczne, miejska jazda takim autem pozwala na osiągnięcie spalania w granicach 3-4l/100km. Silnik elektryczny w tych samochodach pełni rolę wsparcia dla silnika spalinowego, możemy na nim przejechać do 50km. Auta PHEV to samochody niskoemisyjne, wytwarzają dużo mniej zanieczyszczeń od pojazdów spalinowych.
EREV (Extended Range Electric Vehicle) lub REEV (Range Extended Electric Vehicle)
Jest to samochód elektryczny o zwiększonym zasięgu. Jego głównym napędem jest silnik elektryczny a pomocniczym generator spalinowy, który działa jako generator do ładowania akumulatora, gdy ten jest na wyczerpaniu. Rozwiązanie takie pozwoliło na wydłużenie zasięgu auta do 500-600 km. Samochody EREV to pojazd niskoemisyjny.
FCEV (Fuel Cell Electric Vehcile)
FCEV to samochody napędzane wodorem. Takie auta, podobnie jak BEV wykorzystują silnik elektryczny, ale energia pozyskiwana jest w zupełnie inny sposób. Zamiast ładowania baterii, auto tego typu przechowuje gaz wodorowy w zbiorniku. Ogniwo paliwowe łączy wodór z tlenem z powietrza. Dzięki tej reakcji powstała energia trafia do silnika elektrycznego, który napędza pojazd. W samochodach tych nie powstają spaliny, a jedynym produktem ubocznym jest woda – produkt spalania wodoru. Zasięg auta FCEV to około 650 – 700 km.